תכנית מעמקים – קוהוט ברצינות !
ימי שני 17:45 עד 21:00
בבית הילדים הרי ירושלים (בני ברית)
תאור כלל הקורס:
קוהוט ופסיכולוגיית העצמי פותחים דרך חדשה לפגוש ולהבין אדם. דרך זו מציבה אתגרים חדשים הן במישור התאורטי וההמשגתי והן בקליניקה ואשר מחייבים העמקה ושינוי תפיסת עולם וטיפול. פסיכולוגיית העצמי מזמינה לעבור מחשיבה של דינמיקה אל עבר התמקדות בצרכים ובגיבוש העצמי ובהרחבת העצמי לעבר התמרתיות. גישה זו מדגישה את אחריות המטפל/ת לנוכחות אמפתית כמכוננים את האדם. השנה נתבלן את המפגשים בחיבורים מיוחדים בין פסיכולוגיית העצמי לבין החשיבה של ביון התיאוריות של פרויד והמימד הרוחני.
תוכן | מרצה | תאריך |
מפגש ראשון ״במפגש הראשון ארצה ללמד את יסודות תורתו של קוהוט וההתפתחות של פסיכולוגיית העצמי בישראל״ | הלל וייס – מבואות ריענון | 4/11 |
השיעור יתמקד במושג של הכשל האמפתי. הבנת הסביבה האמפתית כמכילה/ לא מכילה את הכשל, והתנאים הנדרשים להשגת מבנה עצמי יציב וקוהסיבי. ילווה בדוגמאות. | אמינה טייבר | 11/11 |
הקדמה כללית לסוגיית הטיפול בילדים ולדגשים הייחודיים שמציעה פסיכולוגיית העצמי להבנה וליישום של עיקריה בעבודה עם ילדים ומתבגרים. בחלקו השני של המפגש נשמע הצגת שעה מטיפול המנוהל אחד/ת מהמשתפים/משתתפות (אני מבקש לשלוח לי בעוד מועד את פרוטוקול השעה ותיאור תמציתי של רקע ומהלך). אפשרות חלופית לחלק השני יכולה להיות שאציג עבודה שלי על טיפול קצר באם, המדגים את הגישה. | אלדד עידן | 18/11 |
הצגת מקרה מפורט יותר של טיפול בילד. חלקו השני של המפגש יוקדש לדיון במקרה ולשאלות. | אלדד עידן | 25/11 |
דיון על האמפתיה הילדית לעולם הפנימי של ההורה וההשלכות כתוצאה מכך בבריאות ובפתולוגיה, ובתוך זה ה״פיצול האנכי״ הדיון יבוסס על מאמרה, התנועה של הילדה לעבר הזולת – "מהֱיות עד אי-הֱיות". כחלק מזה מיכל תדון ותפתח לדיון את שאלת האתיקה האנושית. | מיכל חזן | 13/1 |
מיכל חזן | 27/1 | |
נלמד את מודל ההזדהות ההשלכתית על פי ביון, ונקרא יחד את המאמר בו המשיג ביון את המודל: "התקפות על החיבורים". במאמר נראה גם את היכולת הייחודית של ביון להודות בטעויות, ואת הדמיון התפיסתי בינו לבין קוהוט | רוני עמיאל – ביון | 10/2 |
רוני עמיאל – ביון | 24/2 | |
"מעבר לעיקרון העונג" – כתנועה מעבר לראשית ומעבר לאחרית נצא מהמאמר של פרויד על דחף המוות, וננסה להתעמק בהבנתו את הדחף הראשון כדחף לחזור למקום האנאורגני ממנו הגענו. נתמקד בתנועה רגרסיבית זו, ובדגש שלו על החלק האינסופי באדם. ננסה להבין את המפנה התיאורטי של פרויד לאור אובדנים וחרדות אישיים ועולמיים וכן לאור תפיסות תנ"כיות על מהות האדם שפרויד מספר לנו בחלום מתוך "פירוש החלום". נזכיר את ויניקוט בקשר שהוא עושה בין חוויית אי-היות מוקדמת לבין תפיסת המוות האנושי, ונחבר את העצמי הוירטואלי ואת ההתמרות של קוהוט כתנועה שמתחילה מעבר לראשיתו הממשית של העצמי וממשיכה אל מה שגדול ממנו, כניסיון חסר צורה לעבר האינסופיות. | ירדנה קריגל | 10/3 |
ירדנה קריגל | 24/3 | |
מפגש מסיים ״נלמד מאמר קצר של מסאוד חאן על אזור הפרטיות של האדם, ונקיים דיון מסכם אודות פסיכולוגיית העצמי דרך הצגת מקרה של תלמיד/ה״ | מפגש סיום הלל | 21/4 |